Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Personalarkiv

Hjemmel for behandling av personopplysninger

I henhold til personopplysningsloven kan kommunen opprette personalregistre for behandling av personopplysninger. Hjemmel og vilkår for å behandle personopplysninger er iht. § 8: ‘’Personopplysninger (jfr. § 2 nr. 1) kan bare behandler derom den registrerte har samtykket, eller der er fastsatt i lov at det er adgang til slik behandling, eller behandlingen er nødvendig for..’’ Dersom bestemmelsene i personopplysningsforskriften § 7-16 følger, er behandlingene unntatt konsesjonsplikt og meldeplikt.

Offentlighetsvurdering

Offentlighet i personalarkivet skal vurderes etter bestemmelse i Lov om rett til innsyn i dokumentasjon i offentlig verksemd (offentleglova).
Offentledlovas § 11 pålegger kommunen å vurdere meroffentlighet i forhold til opplysninger som kan unntas.

TYPE SAK

TILHØRENDE SAK

ARKIVDEL

MERKNADER

Tilsetting

Arbeidsavtale

Taushetserklæring

Personalarkiv

 

Attester, vitnemål og ansiennitet

Fremlagte attester

Vitnemål

Andre dokumenter som har betydning for ansiennitetsberegning

Personalarkiv

Gjelder dokumentasjon som oppstår etter ansettelsen. Saken følger arkivperioden.

Politiattest

X-notat som bekrefter at attesten er mottatt.

Personalarkiv

Selve attesten skal ikke skannes inn i systemet. Oppbevares etter gjeldende regler.

Permisjoner

som strekker seg over lengre periode

Søknad

Svar

Personalarkiv

Permisjoner som har innvirkning på lønn, pensjon og/eller ansiennitet.

Godtgjørelser

Lokale avtaler/særavtaler iht. særskilte arbeidsoppgaver

Personalarkiv

 

Støtte til videre-/etterutdanning

Søknad m/ dokumentasjon

Svar avtale om bindingstid

Personalarkiv

 

Omplasseringer -Arbeidstakers initiativ

Svar

Personalarkiv

 

Ommplasseringer – arbeidstakers initiativ

Vedtak

Personalarkiv

 

Arbeidsbekreftelse

Arbeidsbekreftelse

Personalarkiv

Skrives av personalavdeling og beskriver hvor vedkommende har jobbet fra til dato.

Konstituering /

Steds fortreder

Tilbud/beordring

Svar

Personalarkiv

 

Oppsigelse

Oppsigelse

Svar

Sluttsamtale

Sluttattest

Personalarkiv

Kan være begrunnet i den ansattes forhold eller i virksomhetens forhold.

Oppdragsavtaler og lignende

Signert oppdragsavtale

Personalarkiv

Eksempel:

Oppdragsavtaler og avtaler med fritidskontakt, tilsynsfører, støttekontakt, besøkshjem, fosterhjem osv. Dokumentet skal ikke røpe klientforhold.

Lærlinger

Tilbud

Svar

Arbeidsavtale ut

Signert avtale inn

Taushetserklæring

Politi- og tuberkuloseattest

Oppmelding fag/svenneprøve

Personalarkiv

Midlertidig ansettelse

Assistenter

Arbeidsavtale

Taushetserklæring

 

Vanlig ansettelsessak, men dersom kommunen inngår avtale om at andre virksomheter skal være arbeidsgiver for assistene f.eks. ULOBA, ligger arkiveringsplikten hos disse.

Innsyn

Krav om innsyn i personalsak behandles etter reglene for partsinnsyn i forvaltningslovens §§ 18-20, og etter innsynsbestemmelse i personopplysningslovens § 18. Ansatte har som hovedregel rett egne saker. Innsynet skal gis sammen med virksomhetsleder, evt. med annet kvalifisert personell. Det gis en oversikt over hvilke saker/journalposter som finnes. Den som begjærer innsyn, gir beskjed om hvilke saker man ønsker innsyn i.

 

Sikkerhet

Sikkerhet for personopplysninger reguleres av personopplysningslovens §§ 13 og 14 om informasjonssikkerhet og internkontroll. Personopplysningsforskriften kap. 2 inneholder lovens sikkerhetsbestemmelser. Bestemmelsene gjelder for behandlinger av personopplysninger som helt eller delvis skjer med elektroniske hjelpemidler.
Ved behandling av sensitive personopplysninger er det strengere krav til behandling enn om man behandler andre personopplysninger.
Sensitive personopplysninger er definert i § 2 i loven som:
a) rasemessig eller etnisk bakgrunn, eller politisk, filosofisk eller religiøs oppfatning
b) at en person har vært mistenkt, siktet, tiltalt eller dømt for en straffbar handling
c) helseforhold
d) seksuelle forhold
e) medlemskap i fagforeninger

Sikkerhetsrutiner:

-          Personopplysninger og saksdokumenter skal ikke produseres eller lagres på private datamaskiner eller flyttbare medier

-          Alle dokumenter skal registreres og produseres i sak-/arkiv systemet

-          Opplysninger som er unntatt offentlighet skal ikke sendes på e-post

-          Maskiner med tilgang til sak-/arkivsystemet skal aldri forlates uten at tilgangen låses

-          Ved bruk av hjemmekontor skal de tekniske sikkerhetsløsningene være tilfredsstillende

-          Ved bruk av hjemmekontor må saksbehandler være bevisst på faren for uautorisert tilgang til opplysninger i systemet.

-          Ved utskrift skal man være bevisst ved valg av skriver og utskriftene skal hentes umiddelbart.

I henhold til personopplysningsloven skal vi gjennomføre følgende:

-          Utarbeide sikkerhetsmål og sikkerhetsstrategi

  • Organisasjonens egne strategidokumenter

-          Foreta risikovurdering. Listen under er ikke utfyllende og inneholder eksempler på risikomomenter

  • Får man tilgang til systemet/sakene i eksternt nett? Er det mulighet for uautorisert tilgang til systemet?
  • Gis det uautorisert tilgang/rolle?
  • Lånes det ut bruker id/passord og maskin til andre?
  • Lagres det dokumenter på andre medier (screen print, USB, laptop osv.)?
  • Står maskiner åpne/forlatt for innsyn?
  • Hvem har tilgang til skanner område (mapper, maskin)?
  • Er det mulighet for uautorisert tilgang via klientmaskiner?
  • Blir dokumenter av sensitiv/taushetsbelagt art utvekslet på e-post?
  • Er nedlastning av program/websider klarert med IT-tjenesten?
  • Er nettverksløsning klarert for rettmessige brukere, og er innstillingene sikkerhetsklarert?
  • Sendes utskrift til skrivere i egen virksomhet?

-          Sammenligne resultat fra risikovurdering med akseptabelt risikonivå

  • Det forutsettes at alle saksbehandlere følger sikkerhetsrutinene som er utarbeidet og vedtatt.

-          Iverksette sikkerhetstiltak

  • Tilgang til systemet/sakene skal kun være mulig i internt nettverk bak brannmur
  • Autorisasjon skal gis av leder
  • Systemansvarlig tildeler autorisasjon i sak-/arkivsystem
  • Tilgang til personregistre i systemet skal begrenses. Autorisasjonen styres av tjenstlige behov
  • Alltid Sign on pålogging av autoriserte personer inklusive kursmaskiner
  • Dokumenter unntatt offentlighet skal stoppes automatisk med varsling i systemet ved forsøk på elektronisk ekspedering
  • Tilgang til skanner og skannermapper gis av arkivtjenesten/arkivleder
  • Nettverksinnstillingen skal være satt opp slik at det ikke er mulig å velge skrivere utenfor egen virksomhet

-          Følgende sikkerhetsrutiner skal følges av saksbehandler

  • Utlån av bruker id/passord skal ikke forekomme

  • Ikke gå fra åpen maskin

  • Lagring av dokumenter på andre medier skal ikke forekomme

  • Personopplysninger i personalarkivet skal kun lagres i sak-/arkivsystemet

  • Ikke la utskrifter ligge igjen på skriveren

-          Dokumentere informasjonssystemet og informasjonssikkerheten

  • Kommunen må ha et system som sikrer at de krav som blir pålagt i personopplysningsloven blir ivaretatt
  • Ansatte som behandler personopplysninger skal ha kjennskap til gjeldende behandlingsregler, ha tilstrekkelig og oppdatert dokumentasjon for gjennomføring av rutinene og ha denne dokumentasjonen tilgjengelig for innsyn.

 

Laster...